Ivo Rull menukirjanike kehadest

 Menukirjanike tüüpiline turundusnipp on enne järjekordse raamatu ilmumist tõmmata meelelahutusmeedia tähelepanu eeskätt oma kehale – ja seda paljastavale, katvale, täitvale kui läbistavale. Kui poseerida seltskonnakroonikas, käia jutusaadetes ning lahata suhteportaalis oma eraelu, siis pööbel ostab ka uudisteose. Ilma irooniata, nii paraku ongi.
/.../
Vaadake tähelepanelikult meie menukirjanikest klantsajakirjades ja kõmuportaalides avaldatud pilte. Naiste lühikesed seelikud või kõrged kontsad, sügavad dekolteed või meelad poosid ning meeste musklid või tattoo’d, autod või tsiklid ütlevad tuhat korda rohkem kui nende raamastatud sõnad.

Kehakeel on internatsionaalne ja üldjuhul tõlkimist mittevajav kommunikatsioonivahend, mille olemusest on kirjutatud sadu käsiraamatuid. Põhilise joonena läbib neid mõte, et kehakeelega annavad inimesed aimu oma varjatud, sageli ka iseendale teadvustamata soovidest ja suhtumistest.

Imago on kiirsuhtlus ning osa autoreid suudab kõik olulise ära öelda kaamerate ees. Ülejäänud loojad peavad pingutama teksti ja süžeega, pusima ja rassima sümbolite, kujundite ja sõnastuslike nüanssidega. Minu kaastunne!
/.../
Kui nõukaaegne menukirjanikus saamise tee Eestis käis reeglina läbi parteikomitee ja KGB, siis moodne menukirjanik võrsub üldjuhul ajakirjandusest või popkultuurist.

Suure osa moodsate menukite tarbimisedust võib kanda kõditavate teemade (seks, narko, vangla, allilm jmt) käsitlemise või bravuurika sõnakasutuse (ikka need neljatähelised sõnad) arvele. Pluss kõnekas kehakeel kõikvõimalikes meediakanalites.

Ivo Rulli arvamuslugu Postimehes on siin.


2 kommentaari:

Littlewing ütles ...

Ega Rull konkreetselt Postimehes ju midagi uut ei ütle, suhteliselt must valge "(kõrg)kultuur hea, meelelahutus ja (pop)kultuur halb". Ma ei poolda enda "keha abil müümist". Aga samamoodi stereotüpiseerimine on automaatselt arvata, et kirjandus/kirjanikud ei muutu ajas ning Kroonikas poseerimine teeb inimesest automaatselt lolli tibi/ jõmmi. Igasugune turundus ei saa ju saadanast olla. Fakt on muidugi see, et kollases meelelahutusmeedias figureerimine seab omad nn zanripiiranugd.

kb ütles ...

Olen nõus, et igasugune turundus ei ole saadanast. Aga mulle siiski meeldib vähe maitsekam turundus, kus on sees mingi konks, mingi kavalam nipp, mitte selline, mis karjub mulle "kunstniku" enda keha ja pikkade jalgadega: "Osta mind!" Näiteks päris vinge turundus oli sellel modelliraamatul mõni aeg tagasi. Ei mäletagi, kas siis tuli välja, kes selle kirjutas...

Aga eks kui jõuda Langi ja Barbara Carlandi teema juurde, siis olen küll seda meelt, et parem lugegu inimesed sopakaid ja armugu nende autoritesse kui et nad üldse midagi ei loe. Ükskõik mille lugemine vähemalt hoiab lugemisharjumust ja fantaseerimisoskust. See pidi üks tänapäeva laste häda olema, et nad enam ise ei oska asju ette kujutada, kuna valmistootd on neile poes alati olemas. Ainult ole mees ja pressi vanematelt see asi välja.

Aga eks täna tuleb endale järjest rohkem teadvustada, et raamat on toode nagu iga teine ja kõik kahe kaane vahele jõudev ei ole iseenesest kohe väärtkirjandus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...