TTÜs käivad lollid beibed. Vää?



See pole vast uudis, et riiklik akadeemiline asutus nimega Tallinna Tehnikaülikool reklaamib end sellise reklaamiga. Mina sattusin seda nägema Postimehe naisteportaali uudisest. See PM keskkond on sageli suht tobeda teemavalikuga, aga antud teema juurde olid nad päris teravmeelselt märkinud, et kui filmis "Legally Blonde" - mille peategelast antud reklaam arvatavasti matkib - sai Reese Whiterspooni kehastatud pealtnäha lollike blondiin karmis juriidikamaailmas hakkama, siis TTÜ reklaami blondiin loodab sellele, et saab TTÜst endale normaalse mehe ja saab kodus mõnusalt oma peenest tõust pitsuga aega veeta.

Postimees olevat selle reklaami leidnud Best Marketingi Facebooki lehelt. Kuna ma ise seda sealt üles ei leidnud, siis ütlen PMi vahendusel, et mõned TTÜ lõpetanud pidasid seda reklaami alandavaks, aga teised leidsid, et tegemist on uudse lähenemise ja hea huumoriga.

Kujutan ette, et umbes nii arutleti ülikooli sees ka, kui sellise reklaamklipi tegemine heaks kiideti - et see on uudne ja mõnna huumor. Kindlasti ka popp ja noortepärane.

Oleks päris huvitav teada, et mis selles lähenemises siis uudset on. Vist see, et pannakse kokku rumal tibin ja akadeemiline asutus. Noh, mingis kontekstis võiks see kooslus ka uudselt mõjuda, aga mitte siinkohal, kus sõnum ainult stereotüüpseid soorolle taaskinnitab. Selles reklaamis puudub igasugune ahaa-efekt või üllatus - see, mis tavaliselt häid reklaame iseloomustab.

Õigupoolest ei saagi ma aru, mis on selle reklaami sõnum. Tähendab, ma vist ei suuda uskuda, et sõnum ongi see, et teadmised on teisejärgulised ja tegelt minnakse ülikooli normaalset meest otsima. Nagu seal öeldakse: "Miks ka mitte?"
Aga kes siis õieti selle reklaami sihtgrupp on? Kas noormehed, kellele reklaam lubab leida pandavad kursaõed? Või tibidele, kelle ajukäärude vahel midagi ei ole, aga vanemate - või mõne normaalse mehe - rahakott võimaldab neil riigieelarve välisele kohale saada? (Siinkohal ma ei väida muidugi, et kõik REV-kohtadel õppijad sellised on.)

Juhul, kui tegemist on meestele suunatud reklaamiga, siis ei saa selle ülikooli kohta järeldada midagi muud kui et see on šovinismi kants, kus töötavad ja õpivad sajandivanuste tõekspidamistega inimesed. Ja kahju nendest naistest, kes seal õppima peavad. Sest ainus sõnum neile on, et õppige-õppige, seda me teile lubame. Aga pärast seda ootab teid elu, kus ajusid vaja ei ole. Ja see on lõbus, onju!

Juhul, kui sihtgrupiks on aga tibinad, kes lubatakse REV-kohale vastu võtta, siis andke andeks, aga see kõik ei ole mitte naljakas, vaid halenaljakas. Groteskne. Te tõemeeli ootate selliseid inimesi kandideerima?!?
Aga võib-olla ongi see reklaam suunatud hoopis Eesti ühiskonnale ja valitsusele. Tahetakse läbi roosade lillede ja föönitatud koerakarvade pöörata meie kõigi tähelepanu valusale asjaolule, et ülikoolid peavad äraelamiseks selliseid rumalukesi vastu võtma. Sel juhul on ju tegu meistriklassi sotsiaalreklaamiga! Haha.

Igatahes ei ole selle reklaami sihtgrupiks need nutikad tüdrukud, kellel tegelikult ka mõistus reaalainete koha pealt lõikab, kellel on eneseväärikust ja kellest saavad oma TTÜ kursavendadele (ja võib-olla ka tuleviku-abikaasadele) võrdväärsed partnerid nii töö- kui eraelus.

Ma seal Tartu Ülikoolis õppides mõtlesin ikka, et ülikool kui selline, olgu ta siis Taaralinnas või Tallinnas Mustamäel, on teatud väärtuste kandja ja inimese kriitikameele kasvataja. Aga selle reklaami puhul tundub, et TTÜs pole isegi juhtkonna tasandil inimestel kriitikameelt - nemad ju peaksid kiitma heaks kommunikatsioonikeele, millega oma sihtgruppidega suheldakse. Või on nad lihtsalt mingitel väga kummalistel kaalutlustel lasknud turundusinimestel endale pähe istuda. Ja püüdes olla noortepärased, on teinud tegelikult ülikoolile karuteene.

Lõpetuseks: selle reklaami teostus on ka tehnilise poole pealt lihtsalt väga kehv.
PS Kahju kohe neist inimestest, kelle unistuseks on leida endale KÕIGEST normaalne mees või naine. Kõlab ju suht haledalt: "Ma armastan sind, sest sa oled nii normaalne."
PPS Hiljem leidsin, et IT Kolledž suutis päris hea paroodia teha sellest reklaamist.

2 kommentaari:

SiimB ütles ...

Nutikad tüdrukud loomulikult sellist reklaami ei vaja. Usun, et pärlitel (mõistusepärlitel siis) on nii palju aru küll, et peaaegu üldse mitte end kõrgkooli valimisel igasugustest massimeediakanalite reklaamidest mõjutada lasta. Nemad uurivad õppekavu ja käivad infotundidel ja üleüldse - nagu poliitikaski - ega poliitikud ei võitle ju eelkõige nende häälte pärast, kes on mingi maailmavaate või partei veendunud toetajad. Ikka laokilolevate häälte.

Ehk siis - keskendutakse nendele abiturientidele, kes pole juba veebruaris-märtsis teinud väga kindlat otsust, kuidas nende tulevik pärast gümnaasiumi lõpetamist peaks välja nägema. Ja nendest omakorda parema osa moodustavad need, kes nagu mingites valdkondades on keskmisest teravamad pliiatsid (näiteks siis reaalainetes). Jah, nad pole päris veendunud, milline kool ja eriala on nende jaoks see kõige õigem, kuid nad on piisavalt nutikad, et näha läbi sellise reklaami irooniapähkel ja ma usun, et selline alati kindla peale blondiininali väga suure osa peal ka toimib, ajab paljusid muigama.

Mida TTÜ kogu sellest asjast võidab? Eelkõige üldist tähelepanu. Lisaks reklaamile endale siis ka ažiotaaž selle ümber. Küll siis nendega, kes õnge otsa jäävad, tegeletakse järgmistel kuudel edasi (see reklaamiski ju tegelikult avatud uste päevi, mitte ülikoolis õppimist).

NB! Minu meelest on antud teemas reklaamist isegi tähelepanuväärsem see artikkel: http://www.naine24.ee/776778/ttu-tosise-reklaamiga-tutarlapsi-ulikooli-ei-meelita/

Siit loen välja järgmist: oluline on see, et võrreldes Tartuga on TTÜ erialad spetsiifilisemad. Noor inimene aga võib olla ei julge enda tuleviku kitsama valdkonnaga ("Ent kasutades reklaamides ainult tõsiseid termineid ja keerulisi nimetusi, ei kaalu tütarlapsed üldse TTÜsse tulekut" - tsitaat artiklist) siduda ja TÜ üldisemad suunad (lihtsalt keemia ja lihtsalt füüsika) on alguses ehk sellised turvalisemad variandid: rohkem võimalusi, mis teid pidi edasi minna.

Nii et jah: minu meelest on sihtgrupiks ikka see (hall) keskmine-keskmine-keskmine.

kb ütles ...

Siim, Sa ütled, et selles videos on iroonianoot. Mina ei näe seal mingit irooniat eelkõige seepärast, et kaadritagune hääl, kes kogu sõnumile punkti paneb, mitte ei lükka just ekraanil nähtud tibijuttu ümber, vaid lausub "Miks ka mitte!" Ehk siis ta on nõus selle tüdrukuga.

Ja isegi, kui see on mõeldud naljana, siis Iivi Masso kirjutas just sestsamast reklaamist rääkides Postimehes väga õigesti: "Naljaga vabandamine, ja kriitikute süüdistamine huumoripuuduses, on hea viis rumalate mõtete autoreile tagauks lahti hoida: ega ma ju tõsiselt mõelnud, kuidas te, tobud, aru ei saa. Kuid ka naljade sisu paljastab üht-teist kultuurist ja mõtteviisist – pangem naisnaljade kõrvale neegri-, juudi- ja tšuktšinaljad (või ka vastavad ida poolt tulevad tšuhnaa- ja fašistinaljad) ja nende roll avaneb paremini."

See Masso artikkel on väga hea. Ta sõnastab selgelt kõik need asjad, mida ma ehk liig emotsionaalselt kirja panin: http://arvamus.postimees.ee/788464/iivi-anna-masso-naised-ja-naljad

Ja veel: kui TTÜ erialad on spetsiifilised ja keerukad, siis tuleb nende lahtiselgitamisega tegeleda - käia kas või koolides end tutvustamas - mitte tegeleda mingi täiesti asjasse puutumatu teemaga, et kas TTÜst saab omale ka normaalse mehe või mitte.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...