Sellise reklaami leidsin 13. oktoobri Rootsi majanduslehe Dagens Industri vahelt: Prantsuse toateenija kleidis naine naaldub luksusliku diivani seljatoele, hoides käes kaht šampuseklaasi ja tekst tema kõrval paneb ette: "Sleep with us!" ja lubab ka, et "Our first members are getting it on a regular basis." Mis see it on, mida on a regular basis esimestele klientidele lubatakse, jääb justkui igaühe enda otsustada, kuid fotolt on see ütlematagi selge.
Prantsuse teenijanna kleidike on saanud tänaseks üheks enimtoodetud seksmängude kostüümiks. Versioone sellest leiab näiteks siit ja siin on päris paljastav variant.
Mai Loog on oma versiooni sellest, milline peaks olema üks õige naine, rajanud samuti üles just toateenija rollimängule (ise arvab Mai, et tema väljapakutu teeb temast postfeministi, millega ma ei saa kuidagi nõus olla.)
Selle juures peetakse erutavaks vist seda, et teenijanna peaks koristamise jms argisega tegelema, aga näedsa! - tema tahab hoopis maja peremehe, perepoja või antud juhul hotelli külastajaga nendest äsja tolmust puhtaks pühitud klaasidest šampust limpsida.
See teenijanna siin on ette pannud ka prillid, mis võib-olla peaks viitama ärimeestele n-ö sobivamale seksobjektile. Ja üle nende annab kelmikalt meelast pilku heita. Prillid mängivad vastandusele tarkus-ratsionaalsus vs vallatu olemine-ihad. Sedasama vastandust on kasutatud ka mu blogi päises oleva vasakpoolse naise puhul, kes peaks justkui õppimise või õpetamisega telegema, aga tegelikult on vallatu ja meelitab vaatajat hoopis temaga linade vahele libisema.
Rootsi lehtedest võib lugeda, et selle reklaami teisel versioonil on punases portjeekostüümis mees, kes kutsub samuti "meiega magama". Majanduslehte pandi neist kahest pilt naisega ilmselt seetõttu, et ka Rootsis teevad äris endiselt ilma ja on seega ka DI lugejad peamiselt mehed. Ja sama reklaami veebiversioonide juures oli ka veel nupuke "Go to bed", kust pääses öömaja bronnima.
Mõni päev tagasi kirjutas mulle üllatuseks Rootsi päevaleht Dagens Industri samast reklaamist. Rootsis on ajakirjandusväljaannete endi poolt loodud ombudsmani ametikoht. Sellena töötaja peab vaatama läbi kõik kaebused, mis tulevad inimestelt ka reklaamide kohta. Selle reklaami kohta tuli talle samuti kaebusi ning ombudsman otsustas, et kuigi ühest küljest on reklaamidel justkui hotellitöötajad, teeb nende riietus ja poosid neist seksobjektid ja reklaamlaused tugevdavad seda muljet. Rootsi reklaami- ja turunduseeskirjade järgi ei tohiks kedagi reklaamidel seksistlikult kujutada ja seega on ombudsmani hinnangul tegemist reklaami- ja turundusinimeste enda seatud eeskirjade rikkumisega.
1 kommentaar:
See on küll veidi küüniline, aga arvan, et mehega versioon tehti puhtalt naisõiguslaste kriitilist reaktsiooni ette aimates ja see andis võimaluse öelda, et "me ei kujuta naisi alandavas rollis, meil on mehega sama reklaam!"
Postita kommentaar